søndag den 11. august 2013

Profiteroles

I dag har vi haft gode venner på besøg. I den anledning har jeg lavet profiteroles. Som egentlig er det samme som Eclairs, bare runde ikke aflange. De er tossede de gallere ;) Jeg har tidligere lavet et indlæg om Eclairs



Jeg brugte følgende:

Vandbakkelse:

2,5 dl. vand
125 g. smør
4 æg
130 g. hvedemel
1 knsp salt
1 knsp sukker

Vand og smør bringes i kog i en gryde. Melet, salt og sukker tilsættes og det røres godt rundt med en træske. Det skal være lidt hårdt for armene. Det handler om at få alt vandet til at fordampe. Når dejen er blevet en fast masse, stilles den af blusset. Herefter kommes dejen i køkkenmaskinen og rører til det ikke damper mere. Har man ikke en køkkenmaskine kan det gøre i hånden.
Tilsæt et æg ad gangen og rør det godt ud. Dejen kommes i en sprøjtepose (eller en frysepose og klip hjørnet af) og tylles ud på en bageplade med bagepapir. Mine var lidt større end en 5 krone og ca. 1 cm høje. Kom der spids på, glattede jeg det ud med bagsiden af en våd ske.

Bages ved 200 grader i ca. 20 min. Efter 20 min. kom jeg en ske i ovndøren så varmen langsomt kunne sive ud og så vandbakkelserne ikke faldt sammen.

Cremen:

1/2 l mælk
2 vaniljestænger (en er nok, men jeg er vild med vanilje)
4 æggeblommer
75 g sukker
2 skefulde mel
2 skefulde maizena
1,5 dl. piskefløde

Skrab kornene ud af vaniljestængerne, kom korn og stænger i en gryde sammen med mælk og bring det i kog. Når det koger, tag det af varmen kom låg på og lad det trække i 10 min. Imens piskes æggeblommer og sukker hvidt, herefter tilsættes mel og maizena. 
Tag stængerne op af vaniljemælken og kom en smule af den varme mælk i æggemassen mens der piskes. Tilsæt stille og roligt resten af vaniljemælken. Kom massen tilbage i gryden og kog op under konstant piskning med piskeris. Det skal nu blive til en tyk creme. 
Når cremen er tyk kommes den i en skål og kom film over. Tryk filmen helt ned over cremen så der ikke dannes en hinde.
Når cremen er kølet helt af piskes 1,5 dl. fløde til skum og vendes forsigtig i massen.
Den færdige vaniljecreme sprøjtes ind i vandbakkelserne ved hjælp af en tylle og sprøjtepose. De kan også skæres over og så komme en skefuld creme i.

Chokplade glace:

130 g. mørk chokolade
1 spsk honning
1 spsk. vand 
2 spsk. fløde

Kom chokolade og honningen i en skål og smelt det langsom over vandbad. Kom vand og fløde i og rør rundt til du har en glat glinsende masse. Kom massen på dine profiteroles med en ske eller paletkniv.

Velbekomme.

2 kommentarer:

  1. Øj! Jeg mindes med glæde rejsen til Sydfrankrig sidste år, når jeg ser de billeder. Mmm profiteroles :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, en lækker syndig lille sag. Den er alt arbejdet værd :)

      Slet