søndag den 30. januar 2011

Festboller og kanelbrød efter opskrift af Camilla Plum

Den færdig æltede dej

Udrullet dej med remonce

Kanelbrød

Boller til hævning

De færdigbagte boller

Kanelbrød

Kanelbrødet indeni


Jeg kastede mig i dag over Camilla Plums opskrift på festbolle dej, dejen kan bruges til et væld af ting og er derfor oplagt for en lille familie som vores. Næste gang vil jeg rulle dejen tyndere ud og lave en lang tynd pølse, det er svært at få bagt kanelbrødet ordentligt i midten uden at det bliver for tørt i kanten.

Jeg skriver opskriften som Camilla Plum har lavet den:

25 g gær
4dl lunken mælk
100 g smeltet smør
1 æg
12 - 13 dl hvedemel (Bruges der køkkenmaskine skal man være lidt forsigtig med mængden af mel)
1 dl sukker
1 tsk groft salt
1 tsk kardemomme

Opløs gæren i den lunkne mælk. Tilsæt resten af ingredienserne og ælt dejen godt igennem. Tilsæt ikke al mel på en gang. Dejen skal være let klæbrig.

Dejen skal hæve et køligt sted, til den er hævet godt op. Form til boller og rul ud til kanelbrød. Jeg tog halvdelen af dejen fra til boller og den anden halvdel brugte jeg til kanelbrød. 

Dejen til kanelbrødet skal rulles tyndt og så det kan være i en brødform, når rullet sammen. Klem ænderne sammen så remoncen ikke løber ud.

Remonce: (som jeg lavede den)

100 g blødt smør
2 dl sukker
1 spsk kanel
1/2 tsk kardemomme 
Lidt marcipan (kan udelades)

Alle ingredienser røres sammen i en skål og smøres ud på den udrullede dej.

Bollerne og kanelbrødet sættes nu til hævning et lunt sted. De skal hæve ca. 1/2 time. Camilla Plum pensler med æg, men jeg bryder mig ikke om hverken udseendet eller smagen når man gør det. Jeg pensler altid med vand eller mælk. I dag brugte jeg vand. Man skal pensle inden de sættes til hævning 2. gang, ellers risikerer man at man ødelægger hævningen.

Sættes i ovnen ved 200 grader, bollerne skal ikke have længe. Bank en bolle i bunden efter 12 min. er lyden hul er de færdige, ellers giv dem lidt længere. Kanelbrødet skal ca. have 20 - 25 min.











4 kommentarer:

  1. nem opskrift på lækre boller!

    SvarSlet
  2. Hej, kan du fortælle, hvor mange boller det bliver til? Jeg skal bage til fødselsdag i børnehaven... :)

    SvarSlet
  3. Jeg vil skyde på en 18 stykker, men nu lavede jeg jo både brød og boller, så jeg kan ikke sige det helt præcist.

    Ellers kan jeg anbefale denne opskrift: http://strawberryonion.blogspot.dk/2011/01/de-bedste-boller-til-dato.html

    der bliver 18 fine boller og de er virkelig gode.

    SvarSlet
  4. Hej Elin

    Mit svar er stadig "nej, tak" og det vil det være fremover også. Så jeg ville sætte stor pris på at i ikke bruger min blog som reklamesøjle for jeres side og fremover lader værre med at smide jeres spam her.

    På forhånd tak.

    SvarSlet