fredag den 13. juni 2014

Kage til 4 års fødselsdag.



Sådan kom Bøllens 4 års fødselsdagskage til at se ud.



Han har helt selv valgt hvordan den skulle være. Han er ret vild med at se Youtube videoer med børn der er i køkkenet og så kom han ov vise mig denne. Jeg brugte følgende opskrift, som jeg så fordelte i 2 forme. Begge kager blev delt på midten, så jeg havde 4 bunde. Skar dem så der var en tyk og en tynd bund. I de to tykke bunde lavede jeg et hul i midten med et lille glas. Nederst kom jeg en fuld bund, uden hul. Smurte lidt frosting i kanten, så de to bunde med hul, med frosting imellem og så fyldte vi den med M&M's. Frosting i kanten og så den sidste hele kagebund på. Kagen blev smurt op med den resterende frosting. Herefter kommes M&M's på i det ønskede mønster.

Kage:

600 gram mel.
600 gram sukker. (jeg nøjes med 500 g.)
1 liter kærnemælk.
3 tsk. Natron.
1 tsk. Vanilje pulver, vanilje sukker eller korn fra en vaniljestang kan bruges. (kan udelades, jeg er bare vild med vanilje).
7 spsk. kakao.
1 æg. (kan snildt udelades)
1 1/2 dl olie.

Alle ingredienser kommes i en skål og røres, gerne håndmikser, til dejen er glat og blank.

Bages ved 200 grader i ca. 40 min. Stik en kødnål i og se om der stadig hænger dej ved, gør der det så giv den lidt mere.

Frosting:

200 gram flormelis
200 gram flødeost (fuldfed Philadelphia)
100 gram smør, stuetemperatur.
35 gram kakaopulver

Kakao og flormelis sigtes i en skål, kom smørret i. Pisk til det hænger sammen. Kom flødeosten i og pisk til det er en luftig masse.

6 kommentarer:

  1. Hvor er den altså bare FIN :-)
    Hvor mange poser M&Ms brugte du ca?

    Jeg er frosting-nybegynder, men tænkte på om man kan lave med en anden smag end kakao? Tænker det bliver lidt for meget kakao-smag til min familie :-)

    SvarSlet
  2. Den blev rigtig fin. Jeg tror vi brugte omkring 5 poser M&Ms, jeg købte bare en masse poser, for ville være sikker på at vi havde nok. Ikke verdens billigste kage at lave, men den vakte STOR glæde.

    Man kan jo evt. lave en helt almindelig vanilje smørcreme, eller lige den frosting man bedst kan lide. Kun fantasien sætter grænser, Bøllen er bare vild med chokolade og det fungerede faktisk godt, det var jeg lidt overrasket over, for jeg er ikke så vild med chokolade.

    SvarSlet
  3. Hej hej. Kan denne kage kommes i køleskabet og gemmes til dagen efter? Eller vil M&M'sene blive grimme (smelte i farven)?

    SvarSlet
    Svar
    1. Den kan godt gemmes til dagen efter. Vi holdt fødselsdag to dage efter hinanden.

      M&Msne var stadig sprøde, men farven var lidt smeltet. Det var dog ikke af betydning. Tror det har meget at gøre med den frosting man kommer dem på med.

      Slet
    2. Hvor stor en springform brugte du? :-)

      Slet
    3. Hej :) Jeg brugte en med en diameter på 26 cm.

      Slet