lørdag den 15. januar 2011

De bedste boller til dato



Jeg har bagt mange boller, rigtig mange boller og som datter af en tidligere bager/konditor har jeg altid haft en hård dommer. Men så fandt jeg denne opskrift, den kommer fra Idenyt og er virkelig god og samtidig kan man ændre opskriften alt efter hvad man skal bruge bollerne til. Det er de bedste jeg endnu har bagt.

8 1⁄2 dl lunkent vand
1 1⁄2 dl neutral olie (fx raps-, solsikke- eller majsolie)
50 g gær
1 spsk. salt
1⁄2 l af alskens grove ingredienser (jeg brugte, rugmel, fuldkornshvedemel, speltmel, græskarkerner, solsikkekerner og quinuafrø.
(man kan også bruge fx knust hvede, havre, sesamfrø, hørfrø, hakkede nødder, diverse kornflager, durummel, quinuamel eller revne gulerødder)
1,3-1,5 kg hvedemel (til dejen føles smidig) Bruges køkkenmaskine, skal der bruges mindre. Tilsæt lidt ad gangen.

Denne portion fordeles på to plader med 9 boller på hver. Blandes, æltes og bages som beskrevet her på siden.

Kan laves som koldhævede natten over, med en kvart pakke gær.

Start med at varm skålen op med varmt vand fra hanen. Når skålen er varm så hældes den lunkne olie og vand i. Gæren opløses heri, sammen med salt.
Tilsæt den ½ liter af forskellige kerne og groft mel. herefter tilsættes hvedemel til dejen er smidig og blød. Hellere lidt for våd, der kan altid tilsættes mere mel når dejen skal formes til boller.

Når dejen er smidig læg den i skål med lidt mel og lad hæve i ca. 1 time.

Form til boller og lad dem hæve 45 min. pensel gerne med vand 3 -4 gange under hævning.

Sæt bollerne i en 220° varm ovn, og bag dem 20-25 minutter (i varmluftovn ved 210°). Er bollerne fugtige i bunden, så vend dem og bag dem fem minutter til. Bank en bolle i bunden. Giver den en hul lyd fra sig, er den færdigbagt.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar