onsdag den 26. juni 2013

Iskaffe... Som på café

Jeg har fundet løsningen, eller jeg synes jeg har fundet løsningen. Løsningen på hvordan man laver en iskaffe, derhjemme, som ikke bliver bitter, men får den runde og blide smag som man oplever på caféerne.

Løsningen er simpel. Malet kaffe i koldt vand. Så simpelt er er det.

Jeg kommer 150 - 200 g. kaffe i en en kande der kan rumme 1 1/2 l væske og hælder bare koldt vand over.


Så lader jeg det trække i køleskabet i 24 timer og kører det gennem en tragt med kaffefilter i.


Voila, så er der klar til iskaffe. Jo federe mælk man bruger, jo mere rund bliver den. De bruger ofte fuldfed mælk på caféerne. I dem på billedet har jeg  fyldt 1/3 kold kaffe i og brugt minimælk, vi har aldrig andet i huset og efter min mening er det fint nok. Der skal self. også isterninger i :)

Sidste år lavede jeg min egen vanilje sirup, det har jeg ikke nået endnu. Men det er bestemt på to-do listen, får det smager sååååååå lækkert. Alm. sukker, anden sirup mm. kan også bruges.



Ingen kommentarer:

Send en kommentar