fredag den 11. juli 2014

Hvad man ikke finder under græsset....

Da vi, ja, ja, jeg kiggede bare på;), gravede ud til trampolinen fandt vi lige under græs tørven disse alien agtige, klamme larver.


Det er oldenborrelarver. De er vist, stort set, umulige at komme af med og tilmed enhver haveejers frygt. De kan vist slå hele plænen og hækken ihjel. Her ser det dog nogenlunde ud. De har ikke ædt sig gennem vores have - endnu. Der er noget med at larverne lever 4 år i græsset og som jeg kan se på dem vi fandt, så er de vist snart biller. Hvis nogen ligger inde med en bekæmpelsesmetode, så råb endelig højt.

2 kommentarer:

  1. Mine forældre havde de små sataner for en 10 års tid siden, og de var virkelig ved at smadre det hele.
    De gnaver rødderne til græset over, og fugle kommer op plukker løs for at få larverne op. Det lyder harmløst, men det så forfærdeligt ud!

    Mine far fik fat i den lokale planteskole og talte med en meget erfaren og kompetent gartner.
    Han bestilte nematoder hjem til dem, og det blev hele plænen vandet med pr håndkraft.

    Men der gik et årstid inden plænen var sig selv igen.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Simone

      Ser først dit svar nu.

      Men ja, nu er fuglene begyndt at hakke i plænen, kønt er det ikke. Det er helt vildt.

      Nematoder, det må jeg lige prøve at læse lidt om. Mange tak fordi du lige delte den oplysning :)

      Slet