mandag den 15. juli 2013

Luksus citronkage, eller citronmåne om man vil...

Jeg eeelsker citrus, især med masser af vanilje. Så det var oplagt at eksperimentere lidt med en citronkage.

Resultatet blev rigtig lækkert og der er dælme ikke meget tilbage. Om det er fordi nogen gæster to fire stykker ved jeg ikke (jeg nævner ingen navne), men populær var den ihvertfald.



120 g. blødt smør
125 g. revet marcipan
130 g. rørsukker
Kornene fra en vaniljestang
4 æg
1 tsk. bagpulver
Revet skal af to citroner
Saft af 1 citron.
140 g. mel

Frosting:

200 g. flødeost
Saft af en citron
Skal af 1 citron flormelis efter smag
Evt. mere vanilje hvis men elsker vanilje ligesom mig :)

Smør, marcipan, sukker, vanilje, citronsaft og reven citronskal piskes til det er en jævn hvid luftig masse. Kom æggene i og pisk, ikke for meget, men til det er blandet godt.  Kom mel og bage pulver i og rør til det er en jævn masse.

Hældes i en smurt bageform, ca. 20 cm. i diameter og bages midt i ovnen ved 190 grader. Jeg tjekkede min efter 25 min. men den skulle lige have lidt mere.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar