onsdag den 17. september 2014

Hindbær tiramisu




Jeg elsker, elsker, ELSKER tiramisu. Så da jeg så en opskrift på hindbær tiramisu måtte den jo prøves. Tiramisu er godt, hindbær er godt.

Min version er sådan:

300 g frosne hindbær
3 spsk. sukker
1 vaniljestang
1 dl marsala
1 dl vand
250 g. mascarpone
4 past. æggeblommer
3 past. æggehvider
100 g. flormelis (har du ikke flormelis, kan alm. sukker sagtens bruges.
2 dl piskefløde
1,5 pakke ladyfingers

Tag kornene ud af vaniljestangen. Kornene skal du bruge til cremen.

Den tomme vaniljestang kommes i en gryde med 1 dl. vand, 300 g. hindbær og 3 spsk. sukker. Blandingen bringes i kog, det skal lige op og koge i min 1 minut. Lad det herefter køle lidt. Når massen er kold kommes det gennem en sigte så vi får stangen og hindbærkernerne fra. Hindbærmassen blandes med 1 dl. marsala.

Så skal selve cremen laves.

4 past. æggeblommer piskes hvidt med 100 g. flormelis (eller sukker). Kom mascarponen i og pisk til det er blandet helt. I en anden skål piske gløden til en let skum og i en 3. skål piskes hviderne stive. Vend flødeskummet i mascarponemassen. Til sidst vendes de stiver hvider forsigtigt i.

Så skal tiramisuen samles. 

Ladyfingersne vendes i hindbærmassen og og ligges i et lag. Det er vigtigt at vende en ladyfinger ad gangen, de må ikke ligge og søbe. Så bliver det noget sjask. Ovenpå kommes et lag mascarpone creme. Så endnu et lag røde ladyfingers og sådan fortsættes til man har tre lag.

Tiramisuen sættes i køleskabet i min 5 timer. Jeg foretrækker til næste dag.

Pynt med friske bær eller lidt af hindbær massen. Lidt revet mørk chokolade på toppen er også lækkert.

Den er lækker, meeen jeg foretrækker den klassiske tiramisu som jeg har lavet her.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar