torsdag den 27. marts 2014

Flødeboller a la Summerbird

Jeg fik pludselig en voldsom lyst til at lave flødeboller. Måske det er fordi jeg er gravid :) men jeg har i laaaang tid ikke kunnet overkomme noget som helst, men nu går jeg hjemme og tog det stille og roligt over hele dagen, med en lur midt i det hele :) Jeg havde faktisk det hele, undtagen hvider, så det var til at overskue. Jeg brugte:

60 g. vand
150 g. sukker
1 hel vanillestang, flækket og skrabet.
80 g. dansukker glukose sirup, kan købes i de fleste supermarkeder.
100 g. past. æggehvider
1 1/2 spsk. sukker
1 spsk. sukker til æggehvidemassen.
200 g. marcipan

Lidt flormelis til at rulle marcipanen ud med

250 g. mørk chokolade til overtræk.

Drys lidt flormelis ud på bordet og rul marcipanen ud i en tykkelse på ca. 1/2 cm. Find et lille glad eller lign. og udstik dine bunde. Summerbird overtrækker deres bunde, jeg valgte at bage dem i 5-6 min. ved 200 grader. Bare til de er let gyldne. Men næste gang tror jeg at jeg vil pensle mine bunde med chokolade, bare for at prøve det.

Vand, sukker, vaniljekorn, vaniljestang og glukose bringes i kog til det har en temperatur på 117 grader. Vaniljestangen fiskes op. Æggehvider og sukker piskes let stive, tilsæt herefter den varme sukkermasse langsomt mens der piskes. Pisk herefter din flødebolle masse i 7-8 min.

Kom massen på en sprøjtepose, er massen varm kommes det i køleskabet til det er er kølet af. Det er nemmere at få flotte toppe når massen er kølig. Sprøjt herefter massen ud på dine bunde og stil det til afkøling. Det var her jeg indlagde en lur :)

Herefter kommes der chokoladeovertræk på. Jeg foretrækker at temperere min chokolade og så holde fast i bunden af flødebolle og så hælde chokolade ud over med en ske. Andre foretrækker at pensle. Prøv dig frem.

Flødebollerne kan laves i alle mulige smagskombinationer, kun fantasien sætter grænser.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar