lørdag den 16. februar 2013

Valnøddebrød bagt i gryde




Jeg elsker valnøddebrød. Der er masser af smag i og det er faktisk ret nemt at lave. Her er min udgave af valnøddebrød. Du skal være opmærksom på at min udgave smager meget af malt, så hvis du gerne vil have et mildere brød kan du bytte noget af maltmelet ud med en anden type mel.

4 dl. lunken vand
1 pk. gær
150 g. ølandhvedemel
50 g. maltmel
50 smør
45 g. malt ekstrakt
1 1/2 tsk. salt
2 spsk. sukker
ca. 400 g. hvedemel
1 håndfuld valnødder, evt. grofthakket

Tænd for ovnen på 250 grader og kom gryden i ovnen.
Gæren opløses i vandet. Kom maltmel og ølandshvedemel i, andet groft mel kan også bruges. Smørret skæres i tern og røres i, sammen med malt ekstrakten. Salt, sukker, hvedemel og valnødder kommes i og der røres rundt med en trægrydeske, til dejen er glat.

Brødet skal hæve ca. en time inden det kommer i ovnen.

Tæn dfor ovnen på 250 grader og kom gryden i ovnen.

Bag brødet i 40 min. med låg på og 10 min. uden låg. Bank på brødet, lyder det hult er det færdig.

Køl af på rist.





Ingen kommentarer:

Send en kommentar