søndag den 20. januar 2013

Lea's Crème brûlée




Jeg har førhen haft et lidt anstrengt forhold til Crème brûlée, et eller andet sted var det nok fordi jeg havde fået middelmådige forsøg på at efterligne en Crème brûlée. Min opfattelse var ihvertfald bare "kagecreme med karamellåg", kedeligt....

Men så var vi et smut i Paris og her fik jeg en rigtig lækker Crème brûlée. Så da vi kom hjem måtte jeg jo eksperimentere lidt.

Her er hvad du skal bruge til min ynglingsudgave:

3 æggeblommer
3 spsk. rørsukker (alm. hvid sukker kan også bruges)
Saft og kerner af 3 passionsfrugter
3 dl. piskefløde
1/4 dl mælk
1 vaniljestang

Tilbehør:
Granatæblekerner
Vanilje is

Ovnen skal forvarmes til 165 grader. Smør 4 ramakiner, små tærtefade, kaffekopper eller lign. med smagsneutral olie.
Saft og kerner fra passionsfrugterne blendes med en stavblender. Æggeblommer og sukker piskes til det er hvid og luftigt. Flæk vaniljestangen og skrab kornene ud, kom fløde, mælk,vaniljekorn, blendet passionsfrugt og vaniljestang i en gryde og bring det i kog. Den varme flødemasse piskes i æggemassen. Fordel cremen i de 4 forme og kom dem i et vandbad og ind i ovnen i 50 min,

Herefter stilles de til afkøling i køleskab, min 3 timer.

Før serviering drysses de med ca. en tsk. rørsukker, som smeltes med en brænder.

Server med en kugle is og grantaæblekerner.

Min Crème brûlée er opkaldt efter en kær veninde <3

Ingen kommentarer:

Send en kommentar