tirsdag den 6. januar 2015

Banankage med marcipan

Havde rester af marcipan og de obligatoriske alt for brune bananer liggende, så tænkte at jeg ville kombinere de to ting og så bage en lækker banankage med marcipan.


Jeg brugte:

200 g. rørsukker
3 æg 
korn fra en vaniljestang
250 g hvedemel
125 g smør
120 g marcipan
1 1/2 tsk bagepulver
3 modne bananer

175 g mørk chokolade til overtræk

Tænd ovnen på 175 grader.

Smelt smørret i en gryde og lad det afkøle. 

Kornene fra vaniljestangen, sukker og æg piskes til en luftig hvid masse. Bagepulver og mel sies i. Bananerne moses med en gaffel og piskes i, sammen med det smeltede smør. Riv marcipanen på et rivejern og pisk kort, dejen skal være luftig.

Fordel dejen i den ønskede form. Jeg brugte en springform med en diameter på 25 cm. Kagen bages ved 175 grader i ca 50 min. Stik en kødnål i midten og tjek om der er dej på nålen, er der det er den ikke færdig :)

Når kagen er helt kold smeltes chokoladen over vandbad og fordeles over kagen.

2 kommentarer:

  1. Svar
    1. Hej Yvonne

      Nej det skal der ikke. Kun tre. Jeg kan se der er sket et eller andet med det opslag, det får jeg lige kigget på. Mange tak for info :)

      Slet