tirsdag den 3. juni 2014

Tapas vol. 2

For nylig kastede jeg mig igen over at lave tapas og gentog nogen af de retter der var mest populære fra sidst. Det dejlige ved at servere tapas til gæster er at man kan lave en masse i god tid. Så man ikke behøver stå i køkkenet lige frem til gæsterne kommer.



Bruschetta er altid et hit og det smager skønt og er faktisk ret nemt at lave. Jeg bruger: solmodne tomater i tern (1-2 stk. pr. px.), et rødløg i små tern (et alm. rødløg passer til 4 px.), hakket frisk basilikum efter smag, olivenolie efter smag, salt og peber. Bland det hele sammen i en skål og stil det i køleskab for at trække i et par timer. Er det gæster der ikke er hvidløgsforskrækket kan man komme hvidløg i.

Når gæsterne kommer skæres et flutes i skiver og ristes i ovnen. Alle skiver gnides med et fed hvidløg på den ene side. Tomat fyldet kommes på og voila.



Til tapas hører et fad med forskellig pølse og lidt ost. Vi spiser ikke ost her i huset, eller jo barnet spiser lillebror-ost, men det tæller vist ikke. Så købte nogen små oste til dem der ville ha. Jeg lavede også honningmelon med parmaskinke om, det er der mange der godt kan lide.


Mandens favorit. Hvidløgskartofler med aioli. Små kartofler skæres i mudrette bidder, jeg lader skrællen sidde på, og vendes i olivenolie sammen med hele fed hvidløg og bages i ovnen ved 200 grader til de er møre og gyldne. Serveres med hjemmerørt eller købt aioli. Man kan selv bestemme om man vil lade hvidløgene komme med i serveringen.


Min favorit. Skaller med flødeostecreme og røget laks. Til flødeostecremen bruger jeg: 1 pakke Philadelphia, hakket persille, hakket dild og hakket purløg, en god sjat citron, salt og peber. Jeg smager løbende til, da f.eks. dild kan være meget forskelligt fra gang til gang. Det hele kommes i en skål og røres rundt. hvis jeg har kommer jeg en klat cremefraiche eller en sjat fløde i, så er det lidt nemmere at arbejde med. Skålen kommes på køl til det skal bruges. Kan snildt laves dagen før.

Når de skal serveres kommes flødeostecremen i en sprøjtepose eller fryse pose og en passende mængde komme i skallerne. Ovenpå kommes laks , skåret i strimler og rullet sammen. Pyntes med lidt grønt. Her har jeg brugt purløg.



Tiramisu er en af vores ynglingsdesserter. Den skal helst stå og trække i min. 24 timer. Min opskrift på tiramisu finder du her.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar