mandag den 1. april 2013

Pulled pork

Når nu der var så mange fridage i streg her i påsken, så måtte jeg lave pulled pork en af dagene. Der findes en milliard måder at lave det på og en masse holdninger til en masse omkring denne, pludselige, hypede ret. Men det smager rigtig godt og er SÅ nemt at lave.





Jeg bruger en af disse to "opskrifter: 

Den nemme:

Nakkefiletten ligges i en stor frysepose, fad, skål eller lign. der kommes godt med barbecue sauce over og masser det godt ind i stegen. Stegen skal nu trække i 18 - 24  timer. Af barbecue sauce bruger jeg altid den Jensens, den kan vi rigtig godt lide. Problemet er bare at den ikke er til at få fingre i om vinteren, så jeg køber altid et lager ind :) Det skal lige siges at hvis stegen er +3 kg. plejer jeg at stege den ved 110 grader fra jeg går i seng.

Den anden (ja, for den er ikke svær)

Nakkefiletten ligges i en stor frysepose, fad, skål eller lign. find en masse forskellige krydderier frem, alle favoritterne. Jeg bruger sukker, paprika, lidt røget paprika, salt, peber, chili, cayennepeber og så en klat ketchup og så er metoden ellers den samme, masser massen ind i stegen og lad stegen trække til næste dag.

Næste dag tændes ovnen på 120 grader fra tidlig morgenstund. Stegen kommes i et ildfast fad og jeg kommer lige en lille smule vand i bunden, ikke meget bare lige så marinaden ikke brænder på. Så ind med stegen og efter 5 timer plejer jeg at skrue ned på 100 grader. Men det er lidt på gefühl og kendskab til sin egen ovn. 

Når stegen er færdig er den til at rive fra hinanden med to gafler. Kom det iturevne kød i en forvarmet skål og hæld en lille smule af stegefedtet over, ikke meget, bare lige til at fugte og give lidt mere smag.

Serveres i burgerboller med ønsket tilbehør. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar