søndag den 7. april 2013

Chokolader med doulce de leche


Jeg har i dag lavet disse chokolade fyldt med hjemmelavet doulce de leche. Det ser voldsomt fint ud, men er faktisk ret nemt.

I går kogte jeg en dåse kondenseret mælk i 3 timer, tog den op af gryden og lod den stå på køkkenbordet og køle af, natten over. I dag smeltede jeg noget chokolade over vandbad og tempererede det. Jeg holder ca. 1/3 del af chokoladen tilbage, 2/3 dele kommes i en skål over vandbad. Når det er smeltet tages skålen af gryden og resten af chokoladen kommes i. Når det hele er smeltet er chokoladen klar til at komme i forme. Husk at banke formen godt, så al luft kommer ud. Ellers kommer der bobler i chokoladen.  Så på køl med det der senere vil danne skålen for fyldet. Når chokoladen er størknet kommes fyldet i, man kan komme lige det fyld i man ønsker og det er nemmest at komme det i med en sprøjtepose, med et lille hul. En frysepose kan også bruges.. Jeg er glad for doulce de leche og hvid chokolade ganache. HUSK ikke at fylde chokolade skålen helt, der skal være plads til en let tyk bund. Bank igen, så fyldet fordeler sig i chokoladeskålen. Så lukkes chokoladerne, bank igen og skrab, så du får en glat flade og overskyldende chokolade kommes tilbage i skålen.




 Jeg brugte denne gang både en professionel form og en sciliconeform fra Rice, begge har fordele og ulemper. Det kan være nemmere at få chokoladen ud af sciliconeformen, men det er ret besværligt at skrabe overskydende chokolade af. Palstformen er nem at styre når der skal fyldes chokolade på og det er nemt at skrabe chokolade af med en spatel da formen er fast. Det kan dog være svært at får banket chokoladen ud af formen.

Plastformen koster ca. 250 kr- og sciliconformen ca. 25 kr. Så man kommer alligevel langt med den ekstra smule besvær. Ligegyldigt hvilken form man bruger, så er man smurt ind i chokolade :)


Ingen kommentarer:

Send en kommentar