onsdag den 20. januar 2016

Sukkerfri kage


I weekenden eksperimenterede jeg lidt med at lave en sukkerfri kage. Tanken var at lave en pisket ganache og så mandel bunde. Resultatet blev overraskende godt, men skal lige fin justeres.

Til bundene brugte jeg, mandelmel, æggehvider, æggeblommer, vaniljepulver og chia frø.
Næste gang vil jeg lave dem med loppefrøskaller, jeg tænker det vil gøre bundende lettere og øge fiber indholdet. Opskriften udviklet nemlig med henblik på diabetes patienter.

Til ganachen brugte jeg en vaniljestang, 70% chokolade og piskefløde. Det fungerede fint, selvom at den kraftige chokolade ikke smelter helt ordentligt i den varme fløde. Men det smagte rigtig godt.

Når jeg igen skal arbejde videre med opskriften vil jeg lave en bærmousse også, til at give modspil til chokoladen. Min udfordring er at jeg gerne ville undgå kunstige sødemidler, jeg er ikke helt så vild med dem og den bismag de har. Så jeg går i tænke boksen.

 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar