lørdag den 30. august 2014

Farseret blomkål

Jeg så at klidmoster havde lavet en baconbombe og straks tænkte jeg at det ville jeg da også prøve.

Jeg har aldrig i mit liv fået serveret farseret blomkål, så aner ikke hvordan det oprindeligt smager, men det skulle jo heller ikke være en klassisk udgave.

Jeg fik kogt blomkålen for meget. Næste gang vi jeg bare dumpe den i kogende vand og så tage gryden af blusset.

Til farsen brugte jeg som en klassiskfrikadelle og så 2 spsk bbq sauce og så det her vikingesalt.


Vikingesaltet er en gave, men jeg ved at det kan købes på Nationalmuseet også.

Det let kogte blomkål afkøles og afdrypper. Når det er koldt kommes farsen omkring. Jeg kom lidt vand på hænderne så kunne jeg glatte farsen nemmere.


Udenpå lavede jeg baconflet. Jeg skal nok lave et indlæg omkring metoden, men det er ret nemt. Man starter med et stykke bacon lodret og derefter et vandret. Næste stykke kommer under det lodrette stykke og lange det vandrette og så flettes der ellers med de følgende stykker bacon.

Jeg bagte den i ovnen ved 200 grader til farsen havde en temperatur på 75 grader. Det tog ca. en time, da jeg lavede af et stort blomkål og et helt kg fars.


Jeg serverede det farserede blomkål med en grøn salat med kolde kartofler, flutes og en fransk tomat dressing. 

Det smagte rigtig godt og er klart noget der skal eksperimenteres meget mere med.


1 kommentar:

  1. Hvor ser det skønt ud.
    Det må være et projekt for næste uge! :-)
    Skærer du blomkålen ud i buketter eller er det en hel blomkål der bruges?

    //Line

    SvarSlet