søndag den 25. marts 2012

Boller med Ølandshvede

Barnet et blevet træt af bollerne med skinke, så der måtte andre boller på suppen høhøhøhøhø. Jeg vil jo helst have at han få en masse kostfibre og begrænse sukkeret så meget som muligt, så jeg har igennem længere tid eksperimenteret med ølandshvede. Ølandshvede kan rumme en masse væske og er dermed med til at holde bollerne fugtige. Her er den opskrift jeg fandt bedst.







7 dl. vand
1 pk gær
5 dl. Ølandshvede
1 dl. groft rugmel
2 tsk salt
Hvedemel

Gæren opløses i lunken vand. Ølandshvede og rugmel tilsættes. Sæt køkkenmaskinen på max eller det næsthøjeste og lad den køre i 5 - 7 min, der skal tæskes vand ind ølandshveden og rugmelet. Herefter tilsættes salt og hvedemel til du har en let fugtig dej. Sæt dejen til hævning i 1/2 - 1 hel time. Hæld dejen ud på bordet og del til boller. Jeg fik 24 boller, men har også bagt franskbrød osv. Brødet efterhæver i min. 30 min. Sørg for at holde overfladen på brødet fugtigt så det kan få lov til at hæve. Ikke noget med at komme et klæde eller lign. over.

Jeg bruger en oliespray med vand istedet for en pensel, så risikerer jeg ikke at punktere brødet.

Bollerne bages i ca. 11 min. ved 200 grader. De skal lyde let hul inden de er færdige. 

Dejen kan tilsættes eks. hvidhvede, fuldkornshvede eller andre meltyper, kun fantasien sætter grænser. 







2 kommentarer:

  1. Hvilken pisker brugte du i starten til at piske vand ind i ølandshveden? Bare den almindelige dejkrog?

    SvarSlet
  2. Ja, jeg brugte dejkrogen hele vejen igennem.

    SvarSlet