søndag den 30. oktober 2011

Institutionsboller

Efter vi fik barn kom der helt andre ting ind i køkkenet og nye behov opstod. I vores vugger skal vi have eftermiddagsmad med og jeg har prøvet mig frem i længere tid med at bage de helt rigtige boller. De skulle være sunde og gerne indeholde pålægget, så de er lige til at spise. Frederik er 15 mdr. og har endnu ikke fuldt tandsæt, så min fremgangsmåde afspejler hans alder.

Her er det bedste bud:





5 dl vand
1 pk gær
1tsk salt
1 pk skinkestrimler, kørt på minihakkeren.
1 tsk honning
1 mozarella, trukket fra hinanden
2 1/2 dl kærnemælk
3 store gulerødder, revet fint.
Fuldkornshvedemel, rudmel og hvedemel.

Gæren opløses i vand, har du tiden til at lave dejen hæve længe kan gæren opløses i koldt vand og man kan halvere mængden af gær. Salt tilsættes. Skinke, gulerødder, honning, kærnemælk og ost kommes i. Rør rundt. Tilsæt mel til dejen er let fugtig. Jeg rører dejen på maskine, så dejen er æltet godt igennem. 

Dejen sættes til hævning i 45 min - gerne længere.

Lav 32 små boller og tryk dem let flade. Pensel med vand og lad efterhæve i min. 30 min.

Bages ved 180 grader ved varmluft. ca. 15 min. men hold øje med dem og bank dem i bunden, lyder det hult er de færdige.


4 kommentarer:

  1. Hej Camilla

    Hvordan får du dine boller så høje? Jeg har lige bagt dine boller men de blev helt flade. Hvad gør jeg forkert?

    Mvh
    Mette

    SvarSlet
  2. Hej Mette

    Hmmm.. Helt flade.. Som i de hævede slet ikke? muligvis kan vandet ha været for varmt, så du har ødelagt gæren.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Camilla
      Jeg har lige lavet dem igen med lavere vand temperatur. Og første gang dejen hæver, hævne den rigtigt flot men når så bollerne er formet og skal efterhæve falder de sammen igen... Har du en ide til hvad jeg gør galt nu? :-)

      Mvh
      Mette

      Slet
  3. Hej igen

    Det lyder mærkeligt, det har jeg aldrig prøvet. Evt. kan du forme dem til boller med det samme og så lade dem hæve på pladen.

    Husk de må ikke få træk eller andre temperaturudsving, det kan gøre at de falder sammen.

    SvarSlet